Jak izolacja wpływa na kondycję psychiczną dziecka?

Jak izolacja wpływa na kondycję psychiczną dziecka?

  • Post category:Aktualności

Drodzy Rodzice

Już od wielu tygodni pozostajemy w naszych domach. Sytuacja długotrwałej izolacji coraz bardziej nam doskwiera i może pogłębiać uczucia takie jak lęk, niepokój czy rozdrażnienie. Jest to trudne zarówno dla nas dorosłych ale także, chyba w jeszcze większym stopniu, dla naszych dzieci. Chociaż  każde dziecko inaczej radzi sobie z takimi emocjami, to w obliczu zamkniętej szkoły, odwołanych wydarzeń i izolacji od przyjaciół, będą musiały czuć wsparcie i miłość najbliższych. Teraz bardziej niż kiedykolwiek.

Zdajemy sobie sprawę, że wymuszona zagrożeniem izolacja to wyzwanie dla całej rodziny, nie tylko dla dziecka. Szereg codziennych aktywności członkowie rodziny są teraz zmuszeni realizować zdalnie, z domów. Dorośli nadal muszą pracować, dzieci i młodzież mają zadawane  lekcje i zdania do realizacji, a to na pewno duże wyzwanie organizacyjne. Rodzice często sygnalizują nam, że mają trudności w pogodzeniu swoich obowiązków zawodowych, z których wciąż muszą się przecież wywiązywać, z nadzorowaniem nauki swoich dzieci, co naturalnie rodzi napięcia.

Przypominamy, że pozostajemy do Państwa dyspozycji. Pozdrawiamy.

Mirosława Domagalska – pedagog
Anna Klonowska – psycholog


Pogniemy przestawić Państwu kilka pomysłów na to jak  wspierać dzieci w sytuacji izolacji:

  1. Bądź spokojny
    Rodzice powinni spokojnie rozmawiać ze swoimi dziećmi o koronawirusie. Nie bombardujmy też dzieci ciągłymi komunikatami o liczbie nowych zachorowań i zgonów, jakie płyną dziś z telewizji czy pozostałych mediów. Oczywiście, dzieci należy informować i rozmawiać z nimi na temat bieżących wydarzeń, ale w formie dostosowanej do ich wieku i poziomu rozwoju. Warto przypomnieć dzieciom, że są rzeczy, które możemy zrobić, aby zapewnić bezpieczeństwo sobie i swoim najbliższym: często myć ręce, nie dotykać twarzy i zostać w domu.

  2. Trzymaj się rutyny
    Najważniejsza jest organizacja codziennych zajęć. Dni spędzone w domowym zamknięciu powinny być zorganizowane według przemyślanego planu: rodzice powinni wyznaczyć dzieciom czas na naukę i zabawę, mobilizować siebie i dzieci do dbania o wygląd zewnętrzny i higienę. Nie ma powodu, abyśmy całe dnie spędzali w piżamach, konieczny jest wyraźny rozdział pomiędzy dniem a nocą. Warto także przywrócić obyczaj wspólnego spożywania posiłku, który może zagubił się w natłoku codziennych obowiązków.

  3. Pozwól dziecku odczuwać emocje
    Wraz z zamkniętymi placówkami edukacyjnymi, odwołano szkolne przedstawienia, koncerty, mecze i zajęcia, w których dzieci uczestniczyły na co dzień.. Pozwólmy dzieciom na smutek Jeśli masz wątpliwości jak się zachować, to empatia i wsparcie są najlepszym rozwiązaniem.
  1. Sprawdź, jakie informacje o koronawirusie docierają do Twojego dziecka
    W mediach krąży wiele nieprawdziwych  informacji na temat koronawirusa. Sprawdź, co usłyszało Twoje dziecko lub co uważa, za prawdę. Nie wystarczy podać dziecku faktów, ponieważ – jeśli uznało za prawdę coś co usłyszało wcześniej i połączy to z nowymi informacjami od Ciebie – może dojść do nieporozumienia. Dowiedz się, co Twoje dziecko już wie i wspólnie rozprawcie się z mitami.
  1. Stwórz okazje do wspólnego spędzania czasu
    W przeżywaniu trudnych emocji bardzo ważna jest równowaga między rozmową o naszych odczuciach, a znajdywaniem rozrywki, która pozwoli rozproszyć myśli. Co kilka dni możecie spędzać wieczór na wspólnej zabawie lub gotować razem posiłki.Nastoletniemu dziecku daj trochę swobody, jeśli chodzi o czas spędzony w telefonie i na mediach społecznościowych. Dostęp ten jednak nie powinien być nieograniczony.
  1. Kontroluj swoje zachowanie
    To oczywiste, że dorośli są także zaniepokojeni sytuacją związaną z koronawirusem. Jednak ważne, żebyśmy zrobili wszystko, co w naszej mocy, aby nie dzielić się z dziećmi swoimi lękami i nie okazywać obawy. Może to oznaczać powstrzymywanie emocji, co dla wielu okaże się bardzo trudne. Pamiętajmy, że to rodzice zapewniają swoim dzieciom poczucie bezpieczeństwa.
Udostępnij ten wpis na: